اخبار و رسانه هاسینما

درخشش فیلم هستی در جشنواره‌های جهانی

نویسنده و کارگردان این اثر کمال پرناک، بازیگران نایریکا غلامرضایی، سودا برمایه، مهری بشردوست، صمد آذرخش، تصویربردار علی آب پاک، تدوین قادر فریور، صدابرداری محمدجواد سنندجیان، صداگذار مهدی جعفرزاده عوامل فیلم کوتاه “هستی” هستند.

این فیلم در اردیبهشت سال ۹۴ تولید شد و مراحل تدوین آن در تیر ماه همین سال در تبریز به پایان رسید.

کمال پرناک متولد سال ۶۹ در  بوکان استان  آذربایجان غربی، فارغ التحصیل هنرستان هنرهای زیبای اقبال آذر تبریز، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته کارگردانی از دانشگاه نبی اکرم (ص) تبریز است، به فیلمو گرافی این کارگردان می توان به ساخت فیلم های کوتاه، ” سفید مرگ”، “برداشت آخر” مستند ” ریشه در سنگ” و “هستی”، بازیگردان فیلم کوتاه ” قاچار”، دستیار کارگردان” فیلم کوتاه” کافه کا، دستیار تولید مستند بلند بیزیم گردان و… اشاره کرد.

جشنواره بین‌المللی ریچموند در این دوره خود ۱۵۰ فیلم از ۳۵ کشور جهان را به نمایش خواهد گذاشت که فیلم کوتاه «هستی» به کارگردانی کمال پرناک به عنوان تنها نماینده ایران در این رویداد سینمای حضور خواهد داشت.

ششمین دوره این جشنواره از تاریخ دوم تا پنجم مارس برابر با دوازدهم تا پانزدهم اسفند در شهر ریچموند ایالت ویرجینیا آمریکا برگزار خواهد شد.

این کارگردان در جشنواره های ملی و بین المللی مختلف از جمله نخستین جشنواره فیلم و عکس نگاه رضوی، دومین جشنواره فیلم سما، پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید، سیزدهمین جشن تصویر سال، هجدهمین جشن سینمای ایران و نامزدی در دو دبخش کارگردانی و بهترین فیلم، کسب جایزه بهترین فیلم پنجمین جشنواره ملی فیلم کوتاه حسنات اصفهان، کسب جایزه بهترین فیلم آکادمی سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال، کسب دیپلم افتخار بخش بین المذاهب از سی و چهارمین جشنواره بین المللی فجر، کسب جایزه دوم در یازدهمین جشنواره فیلم کوتاه رضوی یزد، کسب جایزه سوم اولین جشنواره فیلم سلامت تهران، چهل و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم هوئسکا کشور اسپانیا، هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم لوکانیا کشور ایتالیا، نهمین جشنواره بین المللی  فیلم فایتو دوکو کشور بلژیک، جشنواره بین المللی فیلم سلیمانیه کردستان عراق و کسب جایزه بلوط طلایی بهترین کارگردانی، دومین جشنواره بین المللی فیلم کریستانیا کشور ایتالیا، جشنواره بین المللی فیلم سوسه کشور ارمنستان و کسب جایزه بهترین فیلم دانشجویی، بیست و یکمین جشنواره بین المللی فیلم توآناس کشور لتونی، کسب جایزه بهترین فیلمنامه از سومین جشنواره بین المللی فیلم تاراتسا کشور یونان و هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم ازمیر کشور ترکیه حضور داشته و عناوینی را برای خود کسب کرده است.

این فیلم برنده بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیلم سلیمانیه کردستان شد. این فیلم پیش از این نیز موفق به دریافت جوایزی از جشنواره جهانی فیلم فجر و جشنواره فیلم نهال شده و در جشنواره‌های فیلم کوتاه هوئسکا از اسپانیا، کیسترنا و لوکانیای ایتالیا حضور داشته است.

آذری در مورد این فیلم می نویسد : فیلم کوتاه «هستی» با نگاهی موشکافانه به مقوله مرگ پرداخته و این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.

کمال پرناک، کارگردان این فیلم درباره نگاهش به مرگ در این فیلم می‌گوید:
مقوله مرگ را از زوایای متعدد می‌توان مورد بررسی قرار داد. به طورمثال از نگاه ادیان، فلاسفه، عرفان و… اما هیچ‌کدام را به قطع نمی‌توان مسیر درست یا قطعی ‌‌دانست چراکه مرگ امری غیر قابل ‌کشف بعد از اتفاق افتادن آن است. از این رو در فیلم کوتاه هستی ، تلاش کردم که به‌عنوان فیلمساز به‌ دور از هر قضاوتی درباره مرگ، تنها به واکاوی این اتفاق از منظر رئالیستی برخورد شود، در واقع مرگ اتفاقی بدیعی است‌که شخصیت هستی را به چالش می‌کشد.

در روایت فیلم کوتاه هستی ابتدا با کودکی مواجه می‌شویم‌ که بی‌توجه به اتفاق پیرامونش غرق در دنیای‌کودکانه خود مشغول بازی با هم‌سن و سال‌های خودش است که ناخواسته در موقعیتی، کنار جسد مادرش قرار می‌گیرد و از حرف‌هایی‌که در اتاق به گوشش می‌رسد سوالاتی‌در مورد مرگ در ذهن او شکل می‌گیرد. در نهایت به واکاوی پاسخ این سوالات می‌پردازد. در این فیلم سعی شده‌است که با به وجود آوردن موقعیت‌سازی‌های منطقی و به‌ دور از تمثیل‌پردازی‌های رایج، شخصیت اصلی فیلم با مقوله مرگ درگیر شود. شخصیت کودک، فیلسوف نیست که آگاهانه دست به کشف بزند. او در واقع کودکی است که با ذهن جست‌وجوگر خود ناخواسته با این اتفاق روبه‌رو می‌شود.

در ابتدای فیلم، شخصیت هستی در موقعیتی قرار می‌گیرد که با مقوله مرگ در قالب اتفاقی روبه‌رو می‌شود که به‌دور از مرگ‌اندیشی‌های فلسفی است اما در ادامه، زمانی‌که عده‌ای جسد مادرش را برای دفن کردن می‌برند، مخاطب همراه با شخصیت اصلی در تاملی فلسفی به مفهوم مرگ فکر می‌کند. در واقع مخاطب همراه و همفکر با شخصیت اصلی از تعادل‌خارج‌شده و به مثابه کودکی خردسال از پاسخ به سوالاتش در مورد مرگ عاجز می‌ماند.

نسبت به پرسش‌های‌کودکان درباره مرگ پاسخ‌های نامناسبی از سوی عده‌ای از بزرگسالان به کودکان ارائه می‌شود که تاثیرات مخربی بر روان ‌کودکان می‌گذارد. به طور معمول برای تفهیم مرگ، پاسخ‌هایی از قبیل به سفر رفته، رفتن پیش خدا، به خواب رفتن و… استفاده می‌شود که ذهن‌کودک را دچار تشویش‌کرده و نگاه بدبینانه‌ای به خدا، انتظار بیهوده و… در او ایجاد می‌شود. در چنین موقعیت‌هایی، به نظر می‌رسد پاسخ مناسب ارائه تصویری واقعی از مقوله مرگ خواهد بود.

شخصیت هستی به واسطه سن و سالش در مورد مقوله مرگ احساسی مبنی بر نقص یا کمبود ندارد. زمانی‌که با اتفاق مرگ مادرش مواجه می‌شود به یک‌آگاهی مبنی بر نقص در مورد این اتفاق بدیع می‌رسد و برای یافتن پاسخی مناسب دست به اندیشیدن می‌زند.

استفاده از بازی‌کودکانه قایم‌باشک در فیلم کوتاه هستی می‌تواند تمثیلی از مقوله مرگ باشد.

درج پاسخ

Your email address will not be published. Required fields are marked *